Image

Experiment met behoud van energie

De volledige oplossing voor het verifiëren van het behoud van energie als het verandert van potentieel in kinetisch.
2.695,95
PA-EX-9935

In dit experiment wordt de wet van het behoud van energie geverifieerd door het meten van de potentiële en kinetische energieën van een auto die over heuvels en lussen op een gebogen spoor reizen.

Een auto wordt gestart vanaf rust op verschillende sporen (heuvels, valleien, lussen, rechte baan). De snelheid van de auto wordt op verschillende punten langs de baan gemeten met behulp van een fotogaat verbonden met een slimme timer. De potentiële energie wordt berekend uit de gemeten hoogte en de kinetische energie wordt berekend uit de snelheid. De totale energie wordt berekend voor twee punten op de baan en vergeleken.

De hoogte van waaruit de auto moet worden vrijgegeven van rust om de lus te maken, kan worden voorspeld door het behoud van energie en de centripetale versnelling. Vervolgens kan de voorspelling worden getest op de achtbaan. Als de auto vanaf de bovenkant van de heuvel wordt losgelaten, zodat deze gemakkelijk over de bovenkant van de lus komt, kan de snelheid van de auto worden gemeten aan de bovenkant van de lus en de centripetale versnelling en het schijnbare gewicht (normale kracht (normale kracht ) op de auto kan worden berekend.

PASCO -voordeel: de achtbaan kan op veel manieren worden geconfigureerd. De whiteboardachtergrond is handig voor het schrijven van berekeningen of het maken van markeringen voor het meten van hoogten. De Pasco -achtbaan verschilt op drie manieren van conventionele achtbaanspeelgoed:

  • Snelheid en hoogte van de achtbaanauto kunnen gemakkelijk worden gemeten.
  • Verlies van energie als gevolg van wrijving is over het algemeen slechts ongeveer 5%.
  • Auto’s zijn bestand tegen herhaalde druppels op de vloer.

Deze tekst is automatisch vertaald en bevat mogelijk nog fouten.